Nämä 30.6.2009 hyväksytyt sopimusehdot ovat Suomen matkatoimistoalan liitto ry:n ja kuluttaja-asiamiehen neuvottelemat.
1.1. Yleiset valmismatkaehdot
Näitä sopimusehtoja
sovelletaan sellaisiin yli kaksi vuorokautta kestäviin valmismatkoihin,
jotka on hankittu pääasiassa yksityiseen tarkoitukseen, joihin sisältyy
ainakin kuljetus ja majoitus, joita myydään tai tarjotaan myytäväksi
Suomessa ja joiden järjestäjällä on toimipaikka Suomessa. Majoituksena
pidetään myös majoitusta perheessä.
1.2. Lisäehdot
Matkanjärjestäjällä on oikeus täydentää ja täsmentää yleisiä
valmismatkaehtoja lisäehdoilla, jotka eivät saa olla matkustajan
vahingoksi ristiriidassa näiden yleisten ehtojen kanssa.
1.3. Erityisehdot
Matkanjärjestäjällä on oikeus käyttää näistä sopimusehdoista poikkeavia
erityisehtoja, jos erityisehtojen käyttö on perusteltavissa matkan
erityisluonteen, kuljetusmuotoa koskevien poikkeuksellisten määräysten
(kuten reittilentojen varaus- ja myyntiehdot), matkan erityisluonteesta
johtuvien poikkeuksellisten majoitusehtojen tai matkakohteen
erityisolojen vuoksi. Erityisehdot eivät saa olla matkustajan
vahingoksi ristiriidassa valmismatkalain kanssa.
Matkanjärjestäjän, joka soveltaa peruutustapauksissa erityisehtoja ja
veloittaa niiden perusteella matkustajalta todelliset peruutuskulut, on
tarvittaessa esitettävä selvitys siitä, miten ne kohdentuvat matkan eri
osiin.
2.1. Matkanjärjestäjä vastaa matkustajalle siitä, että valmismatka
on sopimuksen mukainen. Vastuu koskee myös matkanjärjestäjän sopimuksen
täyttämiseksi käyttämien elinkeinonharjoittajien suorituksia
(esimerkiksi kuljetusyhtiöt ja hotellit).
2.2.
Matkanvälittäjä vastaa samalla tavoin kuin matkanjärjestäjä
matkustajalle annettavista tiedoista ja sopimuksen täyttämisestä.
Tällaista vastuuta välittäjälle ei kuitenkaan synny, jos matkustaja
sopimusta tehtäessä tietää, kuka on matkanjärjestäjä ja että vain tämä
on vastuussa sopimusvelvoitteiden täyttämisestä.
2.3. Matkustajalle on ennen sopimuksen päättämistä annettava tieto
siitä, onko matkanjärjestäjä tai matkanvälittäjä asettanut
valmismatkaliikkeistä annetussa laissa tarkoitetun vakuuden ja kattaako
vakuus tarjotun matkan.2.4. Matkustaja voi täyttää näiden
sopimusehtojen mukaisen ilmoitusvelvollisuutensa ottamalla yhteyttä
joko matkanjärjestäjään tai välittäjään.
Valmismatkan virheestä ilmoittaminen on tehtävä kohdan 13.4. mukaisesti.
2.5. Sopimuksen sisältö
Matkaan sisältyvät ne palvelut ja järjestelyt, joista on sovittu
matkustajan ja matkanjärjestäjän kesken. Sopimuksen sisältöä
arvioitaessa otetaan huomioon kaikki etukäteen kirjallisena tai
sähköisenä ilmoitetut sopimusehdot ja muut matkanjärjestäjän
esitteissä, ja muussa markkinoinnissa sekä matka-asiakirjoissa olevat
tiedot.
2.6. Matkustusasiakirjat ja matkavakuutus
Matkanjärjestäjän on ennen sopimuksen päättämistä annettava
matkustajalle yleiset tiedot tarvittavista matkustusasiakirjoista ja
niiden hankkimiseen yleensä tarvittavasta ajasta.
Matkustajan on matkanjärjestäjän antamia ohjeita noudattaen itse
huolehdittava matkalla tarvitsemistaan asiakirjoista (passi, viisumi,
rokotustodistukset) sekä tarkistettava niiden ja lentolipun
oikeellisuus ja vastaavuus toisiinsa. Matkustajan on tarkistettava myös
kuljetusten lähtöajat. Jos matkanjärjestäjä on täyttänyt
tiedonantovelvollisuutensa, se ei vastaa matkustajalle aiheutuvasta
vahingosta, mikäli matka estyy tai keskeytyy puutteellisten tai
virheellisten matka-asiakirjojen (esim. rikkinäisen passin) tai
viisumin epäämisen tai puuttumisen vuoksi.
Matkanjärjestäjä ei ole vastuussa matkustajan matkalla tarvitsemista
vapaaehtoisista vakuutuksista vaan matkustaja vastaa itse
vakuutusturvastaan ja sen kattavuudesta esim. peruutusturvan osalta.
2.7. Matkakohteen mahdolliset turvallisuusriskit
Matkanjärjestäjän on ennen matkaa huomautettava matkustajalle matkaan
mahdollisesti liittyvistä erityisistä riskeistä sekä matkaa ja
oleskelua koskevista terveysmääräyksistä. Matkustajalle on lisäksi
annettava ohjeita mahdollisesti sattuvan sairauden, onnettomuuden tai
muun vastaavan tapahtuman varalta.
Matkustajan turvallisuudesta ulkomailla vastaavat matkustajan itsensä
ohella ensisijaisesti kyseisen maan viranomaiset. Matkustajan on
toimittava kohteen olosuhteet huomioon ottaen.
Kohteen turvallisuutta ja muita kohdetta koskevia olennaisia tietoja on
saatavissa ulkoministeriöstä ja terveyden ja hyvinvoinnin laitoksesta;
esim. kyseisten tahojen Internet-sivustoilta www.formin.fi ja
www.thl.fi . Matkustajan on syytä tutustua kohteen olosuhteisiin mm.
edellä mainittujen tietojen avulla.
2.8. Avustamisvelvollisuus
Jos matkustaja matkan aikana sairastuu, joutuu onnettomuuteen tai
rikoksen uhriksi taikka kärsii muun vahingon, on matkanjärjestäjän
avustettava häntä sairaanhoidon tai ennenaikaisen paluukuljetuksen
järjestämisessä, rikoksen tai vahingon selvittelyssä ja muissa
tarpeellisissa toimenpiteissä. Matkustaja vastaa itse näiden tai muiden
tilanteen vaatimien (esim. uusi kuljetus, ylimääräiset hotelliyöpymiset
sekä matkanjärjestäjälle mahdollisesti tulevat ylimääräiset kulut)
erityisjärjestelyiden kuluista, joihin matkanjärjestäjä hänen
tilanteensa vuoksi on ryhtynyt. Jos matkan aikana ilmenee kohdassa
11.1.b. tarkoitettu tilanne, matkanjärjestäjän on vastaavasti
avustettava matkustajaa ja pyrittävä mahdollisuuksien mukaan
rajoittamaan matkustajalle aiheutuvaa vahinkoa ja haittaa.
Jos matkanjärjestäjällä ei ole matkakohteessa henkilökuntaa, joka voi
avustaa matkustajaa, matkanjärjestäjän on ennen matkaa ilmoitettava
matkustajalle matkanjärjestäjän tai -välittäjän paikallisen edustajan
nimi ja yhteystiedot tai vastaavat tiedot paikallisista toimipaikoista,
joihin matkustaja voi apua tarvitessaan ottaa yhteyttä. Jos tällaisia
edustajia tai toimipaikkoja ei ole, matkustajalle on ilmoitettava,
miten hän tarvittaessa saa yhteyden matkanjärjestäjään tai välittäjään.
2.9. Matkustajan velvollisuudet ja vastuu
2.9.1. Matkustajan on noudatettava matkan aikana viranomaisten,
matkanjärjestäjän tai matkanjärjestäjän edustajan antamia matkan
toteuttamiseen liittyviä ohjeita ja määräyksiä sekä hotellien ja
kuljetusvälineiden järjestyssääntöjä.
2.9.2. Matkustaja ei saa häiritä käyttäytymisellään muita
matkustajia. Jos matkustaja olennaisesti laiminlyö velvollisuutensa,
voidaan hänen matkalle lähtönsä evätä tai hänet voidaan poistaa
matkalta. Tällöin matkustajalla ei ole oikeutta maksun palautukseen ja
hän vastaa itse kaikista kotimatkastaan aiheutuvista kuluista.
2.9.3. Matkustaja on vastuussa vahingoista, jotka hän tahallisella tai
varomattomalla menettelyllään aiheuttaa matkanjärjestäjälle tai
kolmansille osapuolille muun muassa rikkomalla yllämainittuja
määräyksiä.
2.9.4. Matkustajan tulee ilmoittaa matkanjärjestäjälle sellaiset
yhteystiedot, joista hänet tavoittaa ennen matkaa ja matkan aikana.
3.1. Matkustajaa sitova sopimus syntyy, kun matkanjärjestäjän
määräämä varausmaksu on maksettu matkanjärjestäjän määräämänä
ajankohtana.
3.2. Matkan hinta kokonaisuudessaan on
maksettava matkanjärjestäjän ilmoittamana tai muuna sovittuna
määräaikana. Maksettuaan matkan hinnan matkustajalla on oikeus hyvissä
ajoin ennen matkan alkamista saada matkaan liittyvät asiakirjat.
Matkustaja voi peruuttaa matkan ilman erityistä syytä seuraavasti:
4.1.a) Viimeistään 28 vuorokautta ennen matkan alkua maksamalla matkanjärjestäjälle etukäteen mainitut toimistokulut.
b) Myöhemmin kuin 28 vuorokautta mutta viimeistään 14 vuorokautta ennen matkan alkua maksamalla varausmaksun.
c) Myöhemmin kuin 14 vuorokautta mutta viimeistään 48 tuntia ennen matkan alkua maksamalla 50 % matkan hinnasta.
d) Jos matka peruutetaan myöhemmin kuin 48 tuntia ennen matkan alkua, matkanjärjestäjällä on oikeus periä koko matkan hinta.
4.2. Jos matka on hinnoiteltu sen mukaan, että kahden tai useamman
matkustajan seurue majoitetaan samaan huoneeseen tai huoneistoon ja
joku seurueen jäsenistä peruuttaa matkansa, on matkanjärjestäjällä
oikeus periä peruutuksen vuoksi kohtuullinen lisämaksu. Matkansa
peruuttanut ja matkalle osallistuvat seurueen jäsenet vastaavat
yhteisvastuullisesti lisämaksun maksamisesta matkanjärjestäjälle.
4.3. Jos matkaa ei peruuteta eikä matkustaja saavu sovitulle
lähtöpaikalle sovittuun aikaan tai jos hän ei voi osallistua matkaan
siksi, ettei hänellä hänen vastuullaan olevista syistä ole matkaan
tarvittavia asiapapereita, kuten voimassaolevaa passia, viisumia,
henkilöllisyystodistusta tai rokotustodistusta, hänellä ei ole oikeutta
maksun palautukseen.
4.4. Peruutuskulut voivat poiketa kohdissa 4.1. ja 5.1. mainituista,
jos matka on sellainen, johon sovelletaan erityisehtoja (kohta 1.3.).
Peruutuskulujen määrä tai niiden määräytymisperuste on ilmoitettava
erityisehdoissa.
5.1. Matkustajalla on oikeus peruuttaa matka ja saada takaisin
matkasta maksettu hinta vähennettynä toimistokuluilla, jos olisi
kohtuutonta vaatia häntä lähtemään matkalle sen vuoksi, että
a) hän
itse tai hänelle läheinen henkilö yhtäkkiä sairastuu vakavasti, joutuu
vakavaan onnettomuuteen tai kuolee. Läheisenä henkilönä pidetään
aviopuolisoa, avopuolisoa, lasta, vanhempaa, appivanhempaa, sisarusta,
lastenlasta, isovanhempaa tai matkakumppania, jonka kanssa matkustaja
on yhdessä varannut matkan ja jonka majoitus on sovittu samaan
huoneeseen tai huoneistoon, tai
b) hänelle tai matkakumppanille, jonka kanssa hän on yhdessä varannut
matkan, sattuu muu odottamaton ja vakava tapahtuma, jonka vuoksi olisi
kohtuutonta vaatia häntä lähtemään matkalle. Matkakumppanina pidetään
kyseisen matkustajan lasta tai vanhempaa taikka muuta henkilöä, jonka
majoitus on sovittu samaan huoneeseen tai huoneistoon kyseisen
matkustajan kanssa. Muu odottamaton ja vakava tapahtuma on esimerkiksi
merkittävä vahinko omaisuudelle, kuten asunnon palo.
5.2. Matkustajan on ilmoitettava peruutuksesta viivytyksettä matkanjärjestäjälle.
Matkalle lähdön este on osoitettava luotettavalla selvityksellä, kuten
lääkärintodistuksella, poliisitutkintapöytäkirjalla tai vakuutusyhtiön
lausunnolla. Selvitys on toimitettava markanjärjestäjälle niin pian
kuin mahdollista ja viimeistään kahden viikon kuluttua peruuttamiseen
oikeuttavan esteen ilmenemisestä, jollei määräajan noudattaminen ole
matkustajalle kohtuuttoman vaikeaa.
5.3. Jos matka on hinnoiteltu sen mukaan, että kahden tai useamman
matkustajan seurue majoitetaan samaan huoneeseen tai huoneistoon ja
joku seurueen jäsenistä peruuttaa matkansa kohdassa 5.1. tarkoitetun
ylivoimaisen esteen takia, ei matkanjärjestäjällä ole oikeutta 4.2.
kohdan mukaiseen lisämaksuun. Matkanjärjestäjällä on kuitenkin oikeus
tehdä muun seurueen majoitukseen peruutuksista johtuvat
tarkoituksenmukaiset muutokset, jos matkan taso ei laske sovitusta.
5.4. Peruutuskulujen osalta sovelletaan myös kohtaa 4.4.
6.1. Matkustaja voi peruuttaa matkan, jos
a) matkan alkamisen tai matkan päättymisen ajankohta siirtyy sovitusta yli 30 tunnilla,
b) matkanjärjestäjä muutoin muuttaa olennaisesti matkajärjestelyjä.
Olennaisena muutoksena pidetään esimerkiksi matkustusaikaa
huomattavasti lisäävää kuljetusvälineen muutosta, matkakohteen muutosta
tai majoituksen tasoa selvästi laskevaa muutosta,
c) hänellä on perusteltua aihetta uskoa, ettei matkaa voida toteuttaa
sovitulla tavalla tai hänen terveyttään tai henkeään vaarantamatta
matkakohteessa tai sen läheisyydessä ilmenneiden sotatoimien,
luonnonmullistuksen, lakon tai vastaavan tilanteen takia. Peruutuksen
perusteita arvioitaessa otetaan huomioon Suomen viranomaisten kanta
asiaan,
d) hänellä on muutoin painava syy olettaa, että matkanjärjestäjän suorituksessa tulee olemaan olennainen virhe.
6.2. Matkustajan on viivytyksettä ilmoitettava matkan peruuttamisesta matkanjärjestäjälle.
6.3. Oikeudesta peruuttaa matka hinnankorotuksen vuoksi määrätään kohdassa 9.4.
6.4. Peruuttaessaan matkan edellä mainituissa tapauksissa matkustajalla
on oikeus saada takaisin matkan hinta. Jos peruutus johtuu muusta kuin
kohdassa 6.1.c. tarkoitusta syystä, matkustajalla on oikeus saada
korvaus myös niistä menoista, jotka ovat aiheutuneet matkasta ja
peruutuksen vuoksi käyneet hyödyttömiksi.
Kohdissa 6.1.a, 6.1.b. ja 6.1.d. mainituissa tapauksissa matkustaja saa
vaihtoehtoisesti vaatia matkanjärjestäjältä uuden vastaavan matkan
alkuperäisestä matkasta maksamallaan hinnalla. Korvaavan matkan osalta
sovelletaan lisäksi kohtaa 11.3.
7.1. Matkustajalla on oikeus keskeyttää matka, jos
a)
matkanjärjestäjä törkeästi laiminlyö velvollisuuksiaan tai matkan
toteutus muutoin osoittautuu niin virheelliseksi, ettei matka vastaa
sille alun perin asetettua tarkoitusta. Näillä perusteilla
matkustajalla on myös oikeus purkaa sopimus matkan jälkeen, tai
b) matkan aikana ilmenee kohdassa 6.1.c. tarkoitettu tilanne.
7.2. Keskeyttäessään matkan tai purkaessaan sopimuksen matkustajalla on
oikeus saada takaisin matkan hinta ja muut matkanjärjestäjälle maksetut
maksut. Jos matkanjärjestäjän suorituksesta on ollut matkustajalle
hyötyä, matkustajan on maksettava matkanjärjestäjälle korvaus, joka
vastaa suorituksen arvoa matkustajalle.
7.3. Jos matkustaja keskeyttää matkan kohdassa 7.1.a. tarkoitetulla
perusteella, matkanjärjestäjän on omalla kustannuksellaan tarvittaessa
järjestettävä matkustajan paluukuljetus. Kuljetus on järjestettävä alun
perin sovittua vastaavalla kuljetusvälineellä matkan lähtöpaikkaan tai
muualle sovitulle paikkakunnalle.
7.4. Jos matkustajalla on kohdan 7.1.a. perusteella oikeus purkaa
sopimus, hän saa vaihtoehtoisesti vaatia matkanjärjestäjältä uuden
vastaavan matkan alkuperäisestä matkasta maksamallaan hinnalla.
Korvaavan matkan osalta sovelletaan lisäksi kohtaa 11.3.
7.5. Jos matkustaja keskeyttää matkan kohdan 7.1.b. perusteella eikä
matkanjärjestäjä avusta häntä kohdan 2.8. mukaisesti kotiinpaluun
järjestämisessä, voi matkustaja itse ryhtyä tarvittaviin
toimenpiteisiin. Matkustajan on kuitenkin pyrittävä rajoittamaan
matkanjärjestäjän vastuulle mahdollisesti jäävien kustannusten määrää
ja muuta vahinkoa.
8.1. Matkustajalla on oikeus viimeistään 28 vuorokautta ennen matkan
alkua muuttaa lähtöpäivää, matkakohdetta tai hotellia maksamalla uuden
matkan hinnan lisäksi toimistokulut. Myöhempiä muutoksia voi
matkanjärjestäjä pitää matkan peruutuksena ja uuden tilaamisena.
8.2. Matkustajalla on oikeus muuttaa varauksessa olevia
matkustajatietoja tai luovuttaa sopimukseen perustuvat oikeutensa
henkilölle, joka täyttää mahdollisesti asetetut matkalle osallistumista
koskevat ehdot. Luovutuksesta tai tietojen muutoksesta on ilmoitettava
matkanjärjestäjälle viimeistään 48 tuntia ennen matkan alkamista.
Matkanjärjestäjällä on oikeus periä kohtuullinen korvaus luovutuksesta
tai tietojen muutoksesta aiheutuvista tarpeellisista toimenpiteistä.
Jollei matkanjärjestäjä ole lisäehdoissaan muuta ilmoittanut, korvaus
on toimistokulujen suuruinen. Luovuttaja ja luovutuksensaaja vastaavat
yhteisvastuullisesti matkan hinnan ja korvauksen maksamisesta
matkanjärjestäjälle.
9.1. Matkanjärjestäjällä on sopimuksen päättämisen jälkeen oikeus
korottaa ja vastaavasti velvollisuus alentaa sovittua matkan hintaa
seuraavilla perusteilla:
a) matkan hintaan vaikuttavien verojen ja muiden julkisten maksujen muutokset.
b) kuljetuskustannusten muutos, johon matkanjärjestäjä ei ole voinut
vaikuttaa ja jota matkanjärjestäjä ei ole voinut ottaa lukuun sopimusta
päätettäessä, tai
c) Matkan kustannuksiin vaikuttava valuuttakurssien muutos.
Kuluttaja-asiamies ja Suomen matkatoimistoalan liitto ovat neuvotelleet
täydentävistä ohjeista kurssimuutoksen laskemiseksi.
Ohjeen mukaan kurssimuutoksen suuruus määräytyy kuusi viikkoa ennen
lähtöä vallinneen valuuttakurssin mukaan. Vertailukurssina käytetään
sen päivän valuuttakurssia, jota matkanjärjestäjä ilmoittaa
esitteessään käyttäneensä hinnoittelunsa perustana. Jos matkaa ei ole
markkinoitu esitteessä, on vertailukurssi matkustajalle viimeistään
sopimusta tehtäessä ilmoitettu kurssi.
9.2. Hinnan korotus ei saa olla kustannusten nousua suurempi. Hintaa on
alennettava vähintään kustannusten laskua vastaavasti. Hinnan muutoksen
on kuitenkin oltava vähintään 2 prosenttia saman matkan ja saman
lähtöpäivän halvimpaan majoitusvaihtoehtoon perustuvasta hinnasta.
Matkanjärjestäjän on ilmoitettava uusi hinta matkustajalle niin pian
kuin mahdollista sekä kerrottava lisäksi, mikä on ollut hinnanmuutoksen
peruste ja mitä matkapaketin osia muutos koskee.
9.3. Matkan hintaa ei saa korottaa sovittua matkan lähtöaikaa
edeltävien 21 vuorokauden aikana. Matkanjärjestäjällä ei tänä aikana
ole myöskään velvollisuutta alentaa hintaa.
9.4. Jos matkan hintaa korotetaan sopimuksen päättämisen jälkeen
enemmän kuin 10 % kohdassa 9.2. mainitun mukaisesti laskettuna,
matkustajalla on oikeus purkaa sopimus. Matkustajan on ilmoitettava
sopimuksen purkamisesta matkanjärjestäjälle viikon kuluessa siitä, kun
matkustaja sai tiedon hinnan korotuksesta.
10.1. Jos matkanjärjestäjä ei voi siitä riippumattomista syistä
noudattaa sovittua matkasuunnitelmaa, matkanjärjestäjällä on oikeus
muuttaa hotellia, yöpymispaikkaa, kuljetusvälinettä ja aikataulua tai
tehdä matkaohjelmaan muita muutoksia, jotka eivät olennaisesti muuta
matkan luonnetta. Muutoksista on ilmoitettava matkustajalle niin pian
kuin mahdollista.
10.2. Vähäisen osanottajamäärän vuoksi
matkanjärjestäjällä on oikeus muuttaa kuljetusvälinettä, reittiä ja
aikataulua, jos muutokset eivät olennaisesti muuta matkan luonnetta.
Muutoksista on ilmoitettava matkustajalle viimeistään 14 vuorokautta
ennen matkan alkua.
10.3. Matkustaja on edellä tarkoitetuista muutoksista huolimatta
velvollinen maksamaan matkan hinnan ja muut sovitut maksut ottaen
kuitenkin huomioon, mitä kohdassa 14.2. on määrätty matkustajan
oikeudesta hinnanalennukseen.
11.1. Matkanjärjestäjällä on oikeus peruuttaa matka, jos
a)
matkalle ei ole ilmoittautunut riittävästi osanottajia ja
matkanjärjestäjä on matkaa koskevassa esitteessä tai muussa
materiaalissa (esim. matkaohjelmassa tai muissa matkadokumenteissa)
maininnut matkan toteuttamisen riippuvan osanottajamäärästä. Vaadittu
osanottajamäärä voi koskea joko yksittäistä matkaa tai tiettyyn
matkakohteeseen tehtävää matkasarjaa. Peruuttamisesta on ilmoitettava
matkustajalle viimeistään 21 vuorokautta ennen matkan alkua.
b) matkanjärjestäjän mahdollisuudet toteuttaa matka sovitulla tavalla
ovat sopimuksen päättämisen jälkeen olennaisesti vaikeutuneet
matkakohteessa tai sen läheisyydessä ilmenneiden sotatoimien,
luonnonmullistuksen, lakon tai vastaavan tilanteen takia taikka jos
matkaa ei muusta odottamattomasta syystä voida toteuttaa vaarantamatta
matkustajan henkeä tai terveyttä. Peruuttamisesta on ilmoitettava
matkustajalle niin pian kuin mahdollista.
11.2. Jos kohdassa 11.1.b. mainittu tilanne syntyy matkan aikana,
matkanjärjestäjällä on oikeus keskeyttää matka ja tehdä matkaohjelmaan
muita välttämättömiä muutoksia. Matkanjärjestäjän on viivytyksettä
matkan jälkeen palautettava matkustajalle saamatta jääneitä palveluksia
vastaava osa matkan hinnasta.
11.3. Jos matkanjärjestäjä peruuttaa matkan kohdan 11.1. perusteella,
matkustaja saa vaatia uuden vastaavan matkan alkuperäisestä matkasta
maksamallaan hinnalla, jollei korvaavan matkan järjestämisestä aiheudu
matkanjärjestäjälle kohtuuttomia kustannuksia tai kohtuutonta haittaa.
Jos korvaavan matkan hinta on alun perin sovittua hintaa alempi tai jos
korvaavaan matkaan ei sisälly alun perin sovittuja palveluksia,
matkustajalle on palautettava hinnan ero tai puuttuvia palveluksia
vastaava hinnan osa.
11.4. Peruutettuaan matkan matkanjärjestäjän on viivytyksettä
palautettava matkustajan maksusuoritukset, jollei matkustaja saa
kohdassa 11.3. tarkoitettua korvaavaa matkaa. Jos matka peruutetaan
kohdassa 11.1.a. mainitulla perusteella, matkanjärjestäjän on lisäksi
korvattava matkustajalle matkalle lähtöön välittömästi liittyneet
peruuttamisen vuoksi hyödyttömiksi käyneet kulut.
Matkanjärjestäjällä on oikeus purkaa sopimus, jos matkustaja ei ole maksanut matkan hintaa viimeistään sovittuna maksupäivänä. Edellytyksenä matkanjärjestäjän oikeudelle purkaa sopimus on, että matkustaja on saanut kohtuullisen maksuajan. Asiakirjassa, jossa maksuaika mainitaan, on kerrottava matkanjärjestäjän oikeudesta purkaa sopimus maksun laiminlyönnin takia.
13.1. Matkanjärjestäjän suorituksessa on virhe, jos
a) matka ei palveluksiltaan tai muilta järjestelyiltään vastaa sitä, mitä on sovittu tai voidaan katsoa sovitun,
b) matkanjärjestäjä on laiminlyönyt antaa matkustajalle valmismatkalain
edellyttämiä tietoja matkaan sovellettavista ehdoista, matkan
sisällöstä, tarvittavista matkakustannusasiakirjoista, matkaa
koskevista terveysmääräyksistä, kuljetusyhteyksistä aikatauluineen sekä
muita matkustajalle tarpeellisia tietoja, kuten ohjeita matkan aikana
mahdollisesti sattuvan sairauden, onnettomuuden tai muun vastaavan
tapahtuman varalta ja tämän voidaan olettaa vaikuttaneen matkustajan
päätöksentekoon, tai
c) matkanjärjestäjä on laiminlyönyt kohdan 2.8. mukaisen avustamisvelvollisuutensa.
13.2. Virheenä ei kuitenkaan pidetä sellaisia matkan kokonaisuuden
kannalta vähäisiä muutoksia tai puutteita, joihin matkustaja on
matkakohteen tai matkan luonteen perusteella voinut kohtuudella
varautua.
13.3. Virheenä ei myöskään pidetä myöhästynyttä saapumista
matkakohteeseen tai aikaisempaa kotiinlähtöä, jos muutos johtuu
matkanjärjestäjästä riippumattomasta syystä ja matkakohteessa olo
lyhentyy vähintään 3 mutta alle 5 vuorokautta kestävällä matkalla
enintään 6 tuntia, 5 – 8 vuorokautta kestävällä matkalla enintään 8
tuntia ja yli 8 vuorokautta kestävällä matkalla enintään 12 tuntia. Jos
matkan kesto alittaa 3 vuorokautta, virheen arviointi tehdään
tapauskohtaisesti.
Jos muutoksen syynä on ilmatilan ruuhkautuminen, lennonjohdon tai
viranomaisen toimenpiteet, poikkeuksellinen sää, kuljetusyhtiöstä
riippumattomaton poikkeuksellinen syy (mm. turvallisuusriski,
odottamaton lentoturvallisuuteen vaikuttava puute tai lennosta
vastaavan lentoliikenteen harjoittajan toimintaan vaikuttava
työtaistelutilanne), tai vastaava syy, sovelletaan edellä mainittuja
aikamääriä kaksinkertaisina.
13.4. Virheilmoitus
Matkustaja ei saa vedota virheeseen, ellei hän ilmoita virheestä
matkanjärjestäjälle kohtuullisessa ajassa siitä, kun hän havaitsi
virheen tai hänen olisi pitänyt se havaita. Virheestä, joka voidaan
korjata matkakohteessa, on ilmoitettava oppaalle tai muulle
matkakohteessa olevalle matkanjärjestäjän edustajalle niin pian kuin
mahdollista.
Mikäli matkanjärjestäjällä ei ole kohteessa opasta tai muuta edustajaa,
on matkustajalla oikeus ilmoittaa virheestä myös
elinkeinonharjoittajalle, jota matkanjärjestäjä on käyttänyt apunaan
(eli alihankkijalle, esim. hotellille) ja jonka suorituksessa virhe
ilmenee.
Edellä mainittu ei kuitenkaan estä matkustajaa vetoamasta virheeseen,
jos matkanjärjestäjä tai muu elinkeinonharjoittaja, jota
matkanjärjestäjä on käyttänyt apunaan sopimuksen täyttämisessä, on
menetellyt törkeän huolimattomasti tai kunnianvastaisesti ja
arvottomasti.
14.1. Virheen korjaaminen
Matkanjärjestäjän on korjattava virhe
viivytyksettä omalla kustannuksellaan. Matkanjärjestäjä saa kuitenkin
kieltäytyä korjaamisesta, jos siitä aiheutuisi kohtuuttomia
kustannuksia tai kohtuutonta haittaa. Matkustaja saa kieltäytyä
korjaamisesta, jos siitä aiheutuisi hänelle olennaista haittaa.
14.2. Hinnanalennus
Jos virhettä ei ole korjattu viivytyksettä matkanjärjestäjän
kustannuksella tai jos virhe ei ole korjattavissa, matkustajalla on
oikeus virheen merkitystä vastaavaan hinnanalennukseen.
Jos matkustaja ei käytä matkaan sisältyvää kuljetusta tai muita
palveluja tai käyttää niitä vain osittain, ei hänellä tällä perusteella
ole oikeutta hinnanalennukseen.
15.1. Matkustajalla on oikeus korvaukseen henkilö-, esine- ja
varallisuusvahingosta, jonka matkanjärjestäjän suorituksessa oleva
virhe on hänelle aiheuttanut, jos virhe tai vahinko johtuu
matkanjärjestäjän tai matkanjärjestäjän sopimuksen täyttämisessä
käyttämän muun elinkeinonharjoittajan (esimerkiksi kuljetusyhtiöt ja
hotellit) huolimattomuudesta. Vapautuakseen korvausvastuusta
matkanjärjestäjän on osoitettava, ettei huolimattomuutta ollut
matkanjärjestäjän puolella.
15.2. Korvattavia vahinkoja
ovat esimerkiksi virheestä matkustajalle aiheutuneet ylimääräiset menot
ja hyödyttömiksi käyneet menot sekä kotiinpaluun viivästymisen
yhteydessä syntynyt ansionmenetys ja yöpymisen järjestämisestä
aiheutuneet ylimääräiset kulut.
15.3. Matkustajalla on kohdan 15.1. mukaisin perustein oikeus
korvaukseen myös matkatavaroiden katoamisesta ja katoamisen
aiheuttamasta käytön estymisestä. Matkatavaroiden kuljetuksen
viivästymisestä johtuvasta tavaroiden käytön estymisestä matkustajalla
on oikeus korvaukseen, jos siitä viivästyksen kesto ja muut seikat
huomioon ottaen on katsottava aiheutuneen haittaa matkustajalle.
15.4. Matkustajan on pyrittävä rajoittamaan vahingon määrää parhaansa
mukaan. Matkanjärjestäjä ei vastaa vahingosta, joka on aiheutunut
matkustajan omasta tuottamuksesta.
Vahingonkorvausta voidaan sovitella, jos se on kohtuuton ottaen
huomioon matkustajan mahdollinen myötävaikutus, matkanjärjestäjän
mahdollisuudet ennakoida ja estää vahingon syntyminen sekä muut
olosuhteet.
15.5. Ilma-, meri- tai rautatiekuljetuksen aikana tapahtuneen vahingon
osalta vahingonkorvaus määräytyy niiden säännösten tai sopimusten
perusteella, joita alihankkijana toimiva kuljetusyhtiö soveltaa omassa
toiminnassaan. Matkanjärjestäjän korvausvastuuta määriteltäessä otetaan
huomioon merikuljetuksen osalta merilain (674/1994) ja
rautatiekuljetuksen osalta rautatiekuljetuslain (1119/2000) säännökset
tai kyseisiä kuljetuksia koskevan kansainvälisen yleissopimuksen
mukaiset korvausperusteet ( COTIF, SopS 5/1985 ).
Ilmakuljetusvahinkojen korvaukset määräytyvät pääsääntöisesti
Montrealin yleissopimuksen (SopS 78/2004) sekä EY:n neuvoston asetuksen
(N:o 2027/97) mukaan. Elleivät yleissopimuksen ja asetuksen säännökset
sovellu kuljetukseen, korvaukset määritellään Varsovan yleissopimuksen
nojalla, jonka eri versiot on saatettu Suomessa voimaan kuljetuksesta
ilma-aluksessa annetulla lailla (289/1937), ilmakuljetussopimuslailla
(45/1977) tai ilmakuljetuslailla (387/1986) .
15.6. Ylivoimaiset tilanteet
Matkanjärjestäjä ei ole vastuussa vahingosta, joka aiheutuu
ylivoimaisesta esteestä tai muusta ennalta-arvaamattomasta syystä, jota
matkanjärjestäjä tai matkanjärjestäjän apunaan käyttämä
elinkeinonharjoittaja ei olisi voinut estää mahdollisimman
huolellisesti menetellenkään. Tällaisia syitä ovat esimerkiksi
sotatoimet, luonnonmullistus, tarttuva tauti, lakko ja vastaavat
tapahtumat.
Matkanjärjestäjän on ilmoitettava matkustajalle viipymättä tällaisesta
ylivoimaisesta tapahtumasta ja pyrittävä toimimaan niin, että
matkustajan kärsimä vahinko jää mahdollisimman pieneksi.
16.1. Virhettä koskevan huomautuksen tekemisestä matkanjärjestäjälle määrätään kohdassa 13.4.
16.2. Korvausvaatimukset on esitettävä matkanjärjestäjälle
kirjallisesti viimeistään kahden kuukauden kuluttua matkan
päättymisestä, jos valitusajan pidentämiseen ei ole erityistä syytä.